2010.02.21. 00:31, Mastigias
Mastigias(M): Hny ves vagy, ha szabad ilyet krdezni, s mivel foglalkozol?
Evin(E): No comment s informatikai iz. Tanulmnyaim alapjn informatikus vagyok, s ebben a minsgemben is dolgozok. De ha azt nzzk, hogy nap mint nap mit csinlok, akkor az "iz" a megfelel sz r: fordts (jtk s program), teleptket csinlok msoknak is nemcsak magamnak, s mostanban programozok elg sokat, s nemcsak magyaroknak, hanem a hatron tl lknek is. (Olyannyira, hogy az mg az cenon is tl van.)
M: Honnan jtt az tlet, hogy jtkokat fordtasz?
E: Ez knny: No One Lives Forever 2. Elszr programok fordtsval kezdtem. Ebben az idszakban jtt ki ez a jtk. Igazbl az okt mr nem tudom, de az 1.03-as (ha jl rmlik) verzival akartam magyarul jtszani. Az 1.0-hoz mr kszlt fordts, de a javtshoz mr nem lett igaztva, s nem is mkdtt vele. Mivel a szvegek .dll fjlban voltak, ami programoknl van rendesen, nem volt nagy gond frissteni. Mr nem emlkszem ki csinlta az eredeti fordtst, ami persze j fordts is volt, de felraktam a netre a javtst, ami a jelek szerint kellett msoknak is. Arra nem emlkszem, hogy sajt honlapra, vagy az MP-re(Magyartsok Portl). Persze az eredeti szerz nevt s a lerst adtam hozz! Na s innnetl kezdve lavinaszeren jttek az jabb fordtsok.
M: Mi volt az els fordtsod?
E: Jtkbl ez a NOLF2 frissts. Br nem igazi fordts, de voltak benne j szvegek. De az els teljesen sajt fordts azt hiszem a Tony Hawk's Pro Skater 4 vagy a Metal Gear Solid 2 fordts els verzija lehetett.
Programokbl taln az ACDSee.
M: Mi alapjn szelektlsz, hogy mit fordtasz le?
E: Mindenkinek azt szoktam mondani, hogy n a maradkot fordtom. Teht a fordtsaim nagy rsze, nhny ritka kivteltl eltekintve, olyan jtkok fordtsa amiket senki sem tudott lefordtani, vagy csak kimaradt. ppen ezrt leginkbb 1-2ves jtkok. Mindemellett csak olyanokat fordtok, amik tetszenek s jtszok is velk. Mg ezzel a szelektlsi mddal is egy csom jtk vr a lefordtsra, amit beterveztem.
M: A BioShock 1-et mirt, s kikkel fordtottad?
E: Ht mert j jtk. Nincs klnsebb indoka. Taln csak az, hogy senki sem tudott mit kezdeni vele.
Fordttrsak: Gatyamatyi (jelenleg Saint) s Carlryder. Megjegyzem, hogy a fordtsok nagy rszt k csinltk. n csak nha segtettem a durvbb szvegeknl. A technikai rsze volt teljesen az enym (telept, videk, angol-magyar verzis nevek).
M: Mennyi idt vett ignybe, s milyen nehzsgek addtak? (pl. mirt csak nmetrl lehet lefordtani?)
E: Mr nem emlkszem, taln 6 hnap.
Nem volt tl sok nehzsg:
- A szvegek megkeresse. Egy hirtelen tlettl vezrelve vgl meglett, mg jval a fordts elkezdse eltt.
- Mivel angol szveg nem volt, nehz volt olyat tallni, aki rajtam kvl tudott nmetl. Pedig azt hinn az ember, hogy az angol utn az egyik legismertebb nyelv. A jelek szerint nem.
- Az indul vide s a plazmidok hasznlatnak videi egyltaln nem voltak feliratozva. Ez mondjuk elg knnyen megolddott.
Ja, mirt nmet: mert tbben tudnak nmetl, mint spanyolul, franciul vagy olaszul. De leginkbb azrt, mert a szvegek a .u fjlokban vannak, legalbbis egy rszk. Sosem kutattam fel az sszeset. s abban sem felhasznlhat formban. Aki ismeri egy kicsit is az Unreal3-as motort, tudja, hogy a szvegek j esetben .int fjlokban vannak, ami egyszer txt. A szvegek kb ebben a formban szerepelnek:
[csoportnv]
adatnv=szveg
Akkoriban nem igazn tudtam programozni, gy kzzel szedtem ki pr angol szveget, de azok nem gy szerepelnek benne. Ott csak a szveg maga van, legtbbszr ssze-vissza. Amit sikerlt is kinyernem, inkbb csak arra volt elg, hogy a nmet nyelvrl trtn fordts helyessgt altmassza. Most a 2-nl is ugyanez a helyzet a szvegekkel.
M: A BioShock 2-t alapbl le le akartad fordtani, vagy krsek rkeztek?
E: Vagy annyira gyors voltam, hogy nem tudtk krni, mert mr szltam, hogy lesz, vagy csak nem krtek.
J lett volna lefordtani, de leginkbb az rdekelt vele kapcsoltban, hogy mi vltozott az 1 ta fjlszerkezetileg, s megoldhat-e a fordtsa. Az msodlagos volt, hogy megint mi fordtsuk-e le. De valszn volt, hogy ms nem fog nekikezdeni, ugyanazon okbl kifolylag, amirt az 1-hez sem kezdtek neki. Pedig ott volt nhny hnap a bejelentsnk s a jtk megjelense kztt.
M: Elrelthatlag mennyi idt fog ignybe venni a fordts?
E: J lenne 3hnapon bell befejezni, de majd kiderl. A csapat szervezse mg folyik, de taln mr nem 3-an lesznk, viszont a szveg is tbb, radsul ott a multi, aminek kln szvege van. Szval nehz megmondani.
Aki gondolja megvrhatja, ha tetszett neki az 1. Kb olyan minsgre lehet szmtani, ugyangy angol s magyar nevekkel.
M: Aki szeretne segteni a fordtsokban, merre jelentkezhet?
E: Minl kevesebben vagyunk, annl knnyebb sszefogni az embereket s egysgesteni a fordtst. Szerintem most elegen lesznk, de persze mindig jl jn 1-2 nmetes mg, ha valaki kiesne. Az sg.hu, magyaritasok.hu oldalakon PM-ben meg lehet keresni.
M: Gondoltl mr arra, hogy pnzt krsz a fordtsokrt?
E: Inkbb a programoknl fordult meg a fejemben. Volt is kezdemnyezs ez gyben, de vgl nem lett belle semmi.
Jtkfordtsbl mr szereztem pnzt, de azt sem azrt csinltam, hogy pnzt kapjak rte. Radsul a fordts mg mindig ingyenesen elrhet, leglisan!
M: Meddig tervezed mg a jtkok fordtst?
E: Ameddig fordtani tudok. Ameddig jut r idm. Ameddig lesznek fordthat jtkok.
M: Mi a kedvenc jtkod?
E: Nincs csak 1 kedvencem: Metal Gear Solid2, Fahrenheit...
Evin-nek van egy remek kis honlapja is, ahol nyomon kvethetjk klnbz projektjeit, s mindig friss infkat szerezhetnk rluk. Erre tessk:
Tom Evin honlapja
Nagyon szpen ksznjk az interjt Evin-nek, s ezton is tovbbi sikeres munkt kvnunk neki, s koleginak is! :D
Kszi (: